Colleges & carnaval - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Tessa Bergsma - WaarBenJij.nu Colleges & carnaval - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Tessa Bergsma - WaarBenJij.nu

Colleges & carnaval

Door: tessabergsma

Blijf op de hoogte en volg Tessa

21 Februari 2012 | Spanje, Salamanca

Hola!

Voor mijn gevoel is het echt nog niet lang geleden dat ik een verslag heb geplaatst, maar speciaal voor de mensen in Nederland die hier anders over denken, hier weer wat nieuws over mijn tijd in Salamanca;).

Om maar te beginnen met het minst leuke: de colleges zijn vorige week begonnen dus vanaf nu hebben we elke dag les. In totaal volgen we 5 vakken en hebben we ongeveer 18 uur per week college in (in vergelijking met thuis) kleine groepen. Het is moeilijk om het Spaans te volgen, maar ik heb al wel gemerkt dat het niveau hier een stuk lager is dan in Groningen en daarom is het goed te doen. De leraren zijn heel aardig en bereid te helpen. Vandaag zaten we met 3 Nederlanders naast elkaar en zijn we verplicht allemaal naast een andere Spanjaard gezet zodat we de taal sneller leren. Ook hebben we in een week al 2 keer meegemaakt dat we aankwamen en er geen leraar is dus de les niet doorgaat, typisch Spaans dus haha! Verder gaan we vanaf maandag nog een Spaanse cursus volgen, 3 weken lang 2 uur per dag, omdat we hier studiepunten voor krijgen. Scheelt weer een vak! We lopen inmiddels rond als echte Spaanse studenten en niet meer als verbaasde toeristen. Alleen het mapje onder de arm mist nog, dat doen namelijk alle Spanjaarden hier wanneer ze naar de universiteit lopen. Ben er nog niet achter waarom want ze hebben ook allemaal gewoon een tas... Alles wat we nodig hebben is lopend te doen. Hierdoor heb je een beetje het dorpsgevoel en kom je steeds mensen tegen. De universiteit is ongeveer 20 minuten lopen, maar dat is misschien maar goed na al die feestjes! Plaza mayor is 2 minuten, de winkels en supermarkt 10, de rivier 5 en de kroegen zitten om de hoek, perfect dus!

Zaterdag zijn we met 500 erasmus studenten naar Rodrigo (een stadje 80km hier vandaan) geweest om carnaval te vieren! Dit was wel een beetje anders dan in Nederland, het is namelijk carnaval del 'toro' (met stieren). We stonden op een plein toen opeens iedereen onze kant op kwam rennen, met daarachter aan een stier.. met moeite zijn we supersnel onder een hek door geklommen en op een blauwe plek na hebben we het gelukkig overleefd;). Hierna begon de stieren-run. Er rennen een paar stieren een rondje door de stad (gelukkig stonden hier ook hekken) en gestoorde Spaanse jongens rennen er voor aan. We hadden al gehoord dat hier weleens gewonden/doden bij vallen, maar gelukkig dit jaar niet. Het stierengevecht daarna leek ons ook leuk om mee te maken, maar ik raad het niemand aan, het is namelijk heel zielig!! Als het gevecht begint krijgt de stier al allemaal soort messen en een zwaard in zich zodat hij wordt verzwakt. Na ongeveer een kwartier vechten worden de stieren dood gemaakt en wordt hun oor eraf gesneden... hierna worden ze weggesleept door paarden en gaan de Spanjaarden juichen en met witte zakdoekjes zwaaien, omdat de stierenvechter zogenaamd geweldig is. Maar eigenlijk is het heel oneerlijk aangezien de stier dagenlang wordt verzwakt en de vechter hulp krijgt van 5 andere mannen als er even iets mis gaat. Gelukkig ziet nog maar een klein deel het als traditie en zijn er al veel mensen op tegen. Verder hebben we deze dag wel net als in Nederland gewoon gefeest met wijntjes voor 50 cent en het was de eerste dag dat we zonder jas konden lopen!:) Vanaf volgende week wordt het eindelijk boven de 15 graden en zal het alleen maar warmer worden, yes!

Verder leren we steeds meer leuke mensen uit allerlei landen kennen, hebben zelf ons 1e huisfeestje gegeven en ontdekken steeds meer leuke kroegen. Ik kan in ieder geval zeggen dat het uitgaan hier heel leuk is!=) Erasmus studenten onder elkaar zijn heel open en het is leuk om verschillende culturen te leren kennen. Ook gaan we met Spaanse jongens van hier om. Deze zijn heel zorgzaam, zo worden we ook beschermd tegen de wat lastigere Spanjaarden die er natuurlijk altijd tussen zitten;). Ik vermaak me hier heel goed en wil nog lang niet weg!

Liefs vanuit Spanje. XXX

• 22 Februari 2012 - 05:01

Heno:

He Tessa
    Wat een leuk verhaal maak je er van, prachtig.
    We kunnen ons voorstellen dat je nog lang niet naar huis wilt met al die leuke dingen die je doet en beleeft.
    Nora zegt dat je nog wel Arepa´s en Enpanada´s moet eten en Cortado condensada, mischien is het niet goed gespeld maar het is koffie met hele dikke gecondenseerde melk, erg lekker. Dat kennen ze vast wel in Salamanca.
    Nog veel studieplezier en kroeg plezier en tot volgende verhaal of skype.
    Liefs xxx

• 22 Februari 2012 - 12:18

Tante Chris:

Hoi Tessa,
    Lees net jou verslag op de verjaardag
    van jou Oma dus van harte gefeliciteerd.
    Ze hebben in Spanje zeker geen Dierenpartij want dit is Nederland niet mogelijk en dan ook nog de oren er afsnijden.
    Hier is het nog steeds geen mooi weer
    dus geniet ermaar van.
    En studie en feesten gaat ook goed samen lees ik.
    De scholen zijn hier volgende week
    vrij voorjaarsvakantie.
    Nu Tessa ik stop er mee,en we gaan
    vanavond feest vieren bij jou OMA
    Groeten Tante Chris

• 22 Februari 2012 - 20:35

Jeannet:

hoi tes,
    goed te lezen dat het zo goed met je gaat en je volop geniet.
    knap van je dat je het spaans al zo goed kan volgen.
    blijf schrijven, want het is wel erg leuk om te lezen.
    ben momenteel in amsterdam, paulien heeft beoordelingsweek wat tot nog toe heel goed gaat.
    vrijdag gaan we met z'n 4en naar berlijn. niet zo mooi weer als bij jou, maar ja.
    groetjes en dikke kus, paulien en jeannet.

• 07 Maart 2012 - 03:37

Heno:

Lieve Tessa
    Je zult het vast erg druk hebben met studeren en feesten (niet noodzakelijk in deze volgorde)
    Maar mocht je er nog aan toe komen om wat te schrijven dan zitten we klaar om het te gaan lezen.
    Liefs van ons xxx

• 03 Mei 2012 - 16:53

Jeannet:

hoi Tes,
    ik heb nog geen foto gezien van het gebouw waar je college's hebt of stelt dat niet veel voor? verder mooie foto's.